onsdag 30 december 2015

"FAST jag är fyra!"

Hört hemma hos oss:

- Mammaaa, det har kommit en Batman-film till Netflix!! Fåååår jag titta på den?
- Oj, älskling, det står att man måste vara tolv för att se på den.
- Åååh, då fååår jag inte titta på den, FAST jag är fyra!

Och så skänkte jag barns oskyldiga tänkande en extra tanke. Hur det negativa ändå inte tillskrivs en själv - inget för att jag inte är tolv ännu - utan istället är helt på grund av yttre omständigheter. 




Och på tal om barns tänkande. 

En av mina favoritböcker just nu, mitt i dessa utmanande barnaår, är Med känsla för barns självkänsla av Petra Krantz Lindgren. Ofta är den riktigt mitt-i-prick, sådär så att man nästan skäms över hur banala vi vuxna ibland är, samtidigt som den är så konkret och självklar att åtminstone jag tar till mig och till viss del formas i mitt föräldraskap, till (vad jag är övertygad om) det bättre. 




Som den senaste gången vi hade kris i butikens godishylla, och jag lät bli att kontra med det vanliga nejnejnej! utan istället förklarade att jag också hade velat ha och att både han och jag får se framemot fredag då vi kan köpa lite. Som om det vore trolleri höll storebror med och undrade hur många dagar det är till fredag, och sedan dess har vi inte tampats i godishyllan alls. 

Bara en sån sak. 

1 kommentar: